Innovatie maakt het verschil, meer dan ooit

Als antwoord op de snelle en structurele veranderingen in de wereldwijde markt van zonne-energie, heeft Bekaert haar zaagdraadproductieplatform afgeslankt in 2012. In die context heeft de onderneming bovendien haar werkingsmiddelen en prioriteiten voor onderzoek en ontwikkeling bijgestuurd.
Ondanks de inkrimping van technologie-investeringen in toepassingen voor de markt van de zonne-energie, blijft innovatie een kernpijler in Bekaerts strategie die gericht is op duurzame rendabele groei. Daarom zijn we in 2012 intensief blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en de verbetering van productieprocessen.

We hebben ons portfolio van Dramix® vezels voor betonversterking uitgebreid met nieuwe staalvezels. Het bestaande assortiment staalvezels werd omgedoopt tot de 3D reeks. De toevoeging van de nieuwe staalvezels in de 4D en 5D reeksen tilt betonversterking naar een hogere performantiestandaard: voorheen ongekende niveaus van verankering, treksterkte en ductiliteit garanderen de best mogelijke oplossing voor een steeds bredere waaier aan toepassingen. Nog voor de bouwsector hebben we een nieuw type spouwhaken ontwikkeld, bestaande uit staaldraad van hoge kwaliteit en bedekt met onze Bezinal® 2000 deklaag. Superieure weerstand tegen corrosie en een verbeterde thermische bescherming resulteren in een langere levensduur.

Het productenaanbod van onze kabelactiviteiten in Canada werd ook verder uitgebreid. Wire Rope Industries is een technologisch leider in een breed aanbod aan toepassingen, zoals onder andere kabels voor de mijnbouw. Cushion Ultra™ kabels werden ontwikkeld voor de sleepgravers in de mijnbouw. Deze nieuwe, met kunststof afgewerkte kabel verzekert een lange levensduur en minder onderhoud aan de machine-uitrusting.

Cushion Ultra™ kabels voor sleepgravers in actie.

De nieuwe EU wetgeving op bandenlabels biedt zowel opportuniteiten als uitdagingen voor bandenfabrikanten. Onze nieuwe generatie staalkoord voor banden, zoals de reeks met ultrahoge treksterkte, biedt een verhoogde versterking. Dit laat onze klanten toe om banden met een lager gewicht en een lagere rolweerstand te produceren, waardoor het brandstofverbruik vermindert en de prestatieklasse van bandenmodellen verbetert. Bekaert, BASF en voestalpine Plastics Solutions hebben

hun co-ontwikkeling van met staalkoord versterkt thermoplastisch composietmateriaal verdergezet. Dit hybride materiaal heeft veelbelovende toepassingen in de automobielsector aangezien het een sterke weerstand biedt bij aanrijdingen en een lager gewicht garandeert.

Met staalkoord versterkte plastics combineren een uitstekende energieabsorptie en structurele integriteit met minder complexiteit in het productieproces van de klant. In de automobielsector worden deze crash bestendige onderdelen gebruikt in bumpers en carrosserie.

Bekaert heeft in 2012 geïnvesteerd in hoogwaardige uitrusting en verdere productinnovatie voor hoge precisie wigvormige profieldraden. Deze staaldraden worden gebruikt om schermen en filters te produceren. Dankzij hun precisietolerantie en mechanische stabiliteit kunnen deze complexe draden geïntegreerd worden in fijne filtratieprocessen voor olie en gas maar bijvoorbeeld ook voor drinkwater.

De stijgende vraag naar energie, de graduele uitputting van energiereserves en de toenemende complexiteit van energiedistributie, stimuleren Bekaert om de technische mogelijkheden en de kwaliteit van deklagen van haar draadoplossingen voor toepassingen in energie-ontginning en transmissie voortdurend te verbeteren.

We lanceerden twee nieuwe producten specifiek voor kaardentoepassingen met korte vezels en naaldvilttoepassingen voor textielmachines: Bekaert CTS draad en EvoStep®.

Bekaerts superelastische nikkel-titanium draden zijn een innovatie voor tandheelkundige en medische toepassingen zoals chirurgisch materiaal, kathederdraad, medische apparaten, tandboortjes, enz.

Onze intellectuele eigendom beschermen

Als technologisch leider nemen we belangrijke stappen in het beschermen van onze intellectuele eigendom, zowel voor nieuwe als voor verbeterde technologieën en voor producten, processen en machine-uitrusting. In 2012 dienden we 50 nieuwe octrooiaanvragen in, een recordaantal voor Bekaert.